هفت شهیدان

هفت شهیدان
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هفت شهیدان و آدرس 7shahid.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسنده كتاب امامزادگان بختياري(جناب آقای فروتن) ،‌ ضمن تقدیر از اقدام اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان برای بازسازی و توسعه ابنیه زیارتگاه ها، از جزئیات و نحوه تخريب و بازسازي مقبره هفت شهيدان انتقاد كرد.
امامزاده ها و پيران،‌ نقش بزرگ و اساسي در اقتصاد روستايي و عشايري داشته و دارند. همچنين زيارتگاه هاي مذهبي نقش مهمي در ساختار فضايي كالبدي يك شهر يا روستا دارند و معمولاً كوچه ها و خيابان هاي آن شهر و روستا حول محور آن مكان مقدس بنا مي شوند. و در يك كلام مي توان گفت امامزاده ها و مقبره هاي آنان و نيز قبور مومنين و مزار شهيدان از استوارترين ستونهاي فرهنگ و تمدن ايران اسلامي هستند.

اين استاد دانشگاه افزود: سرزمين بختياري در طول تاريخ گستره ي مسير ارتباطي خاندان علي ابن ابيطالب(ع) با فلات مركزي ايران قرار داشته است. اين سرزمين كه در ميانه ي راه امام رضا(ع) ‌از مدينه تا مرو قرار داشته، شاهدي گويا در مسير مهاجرت امام رضا(ع) ‌و همراهان ايشان از نقاط كوهستاني بختياري به بخش مركزي فلات ايران بوده است. در مسير اين مجاهدت ها و تلاش هاي مذهبي، تعداد زيادي از فرزندان امامان و امامزادگان و صالحين و بزرگان و پارسايان و عابدان و عارفان كه همراه امام رضا(ع) و علويون بودند، به شهادت رسيدند كه مزار هفت شهيدان از اين جمله است.

فريبرز فروتن گفت: هفت شهيدان يا هفت شهيدون واقع در بخش مركزي شهرستان مسجدسليمان، مدفن هفت تن از اولاد و احفاد امام موسي كاظم(ع) مي باشد كه در اين منطقه به شهادت رسيدند. ضمن اينكه محوطه هاي اطراف اين مقبره بلحاظ سبك معماري و گمانه زني هاي باستان شناسي متخصصان،‌ يك منطقه غني باستاني و تاريخي از سرزمين پر گهر ايران اسلامي به شمار مي رود.

اين پژوهشگر فرهنگ عامه استان خوزستان اظهار داشت: مقبره هفت شهيدان به عنوان ميعادگاه و حلقه وصل روستاييان و عشاير بختياري براي رسيدن به آمال و آرزوهايشان در بستر يك رابطه قلبي و منوي با خداي خود به شمار مي آيد و داراي ساداتي نجيب و معظم همچون سادات موسوي، سادات عسگري، سادات رجبي و سادات هاشمي مي باشد. زيارتگاه هفت شهيدان از جايگاه بالايي در باورهاي مذهبي قوم بختياري برخوردار است و بسياري از تيره ها و طوائف بختياري نسبت به اين امامزادگان احترام زيادي قائلند و رابطه مريد و مرادي با اين امامزادگان دارند.‌

فروتن تاكيد كرد: بی شک اقدام اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان برای بازسازی و توسعه ابنیه زیارتگاه ها اقدامی پسندیده و قابل تقدیر است ولی عملیات اجرایی تخریب و بازسازی بقاع متبرکه باید بگونه ای باشد که به این سرمایه اجتماعی لطمه ای خورد. از این زاویه، از جزئیات و نحوه تخريب و بازسازي مقبره هفت شهيدان انتقاد داریم و معتقدیم می توانستند به گونه بهتری این تخریب و بازسازی را انجام دهند.

فریبرز فروتن ادامه داد: تخريب كامل مقبره اين هفت تن و يكسان شدن آن با خاك، در نگاه اجتماعي آن هم جامعه روستائي و عشايري، خوشايند نبوده و يك اقدام غيرفرهنگي و نسنجيده است كه موجبات ناراحتي عشاير بختياري و روستائيان بختياري ساكن در اطراف اين زيارتگاه را فراهم كرده است. به گونه اي كه در زمان تخريب اين زيارتگاه، مردم گريه مي كردند و به نشانه ي عزا، ‌نواي سوزناك دهل را مي نواختند و به عزاداري مي پرداختند. چرا كه شاهد تخريب مقدس ترين نقطه ي جغرافاي سكونت خود بودند و كاري از دستشان بر نمي آمد. اين در حالي بود كه بسياري از عشاير بختياري، ‌به علت كوچ به سردسير، در محل حاضر نبودند و بي شك وقتي كه پائيز برگردند و مقبره مقدس ترين زيارتگاه خود را اينگونه ببينند، ‌متأثر خواهند شد.

اين پژوهشگر حوزه فرهنگ و ارتباطات در پايان اظهار داشت: بايد از اداره كل اوقاف خوزستان پرسيد آيا تخريب زيارتگاه هفت شهيدان لالي صرفاً‌ براي توسعه ساختمان بوده يا خير؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا عملیات اجرایی به این وضع انجام شده است؟ نهادهاي مسئول،‌ بايد در اين زمينه اطلاع رساني كنند تا لااقل بخشي از آسيب هاي اجتماعي ناشي از تخريب اين زيارتگاه ها كاهش يابد. متأسفانه استان خوزستان در سال ۹۰ شاهد تخريب چندين مقبره از بقاع متبركه استان از جمله علي ابن مهزيار در اهواز و هفت شهيدان در مسجدسليمان بوده است. اميد كه اين تخريب و جايگزين سازي مقبره ساير امامزادگان، به اين نحو صورت نگيرد چرا كه آثار ناخوشايند روحي و رواني بر مردم خواهد داشت.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 5 مهر 1398برچسب:, ] [ 10:8 قبل از ظهر ] [ ---- ]

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

پیامبر اکرم(ص): شهید هفتاد نفر از بستگان خود را شفاعت می کند.
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 31
بازدید کل : 25402
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1